پاک کردن لکه رنگ از روی فرش

پاک کردن لکه رنگ

پاک کردن لکه رنگ از روی فرش

یک قطره رنگ چکه کرده بر روی فرش و یا رنگ خشک شده بر روی فرش کافیست تا فرش شما را خراب کند. حالت ایده آل این است که بلافاصله بعد از اینکه رنگ بر روی فرش ریخت آن را تمیز کنیم، اما اگر رنگ خشک شده بود چه اقداماتی باید انجام داد؟ بسته به نوع رنگ، مدت زمانی که رنگ بر روی فرش باقی مانده روش‌های متفاوتی را در ادامه معرفی خواهیم کرد. برای پاک کردن لکه رنگ یکی از روش‌های زیر را انتخاب کرده و فرش خود را تمیز کنید.

 

پاک کردن لکه رنگ آکریلیک

رنگ اکریلیک یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای چوب و فلز است. از رنگ اکریلیک بیشتر برای نقاشی درب، پنجره، رادیاتور، راه پله‌ها و کارهای چوبی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از لاک پاک کن برای پاک کردن لکه اکریلیک استفاده کنید. 

  • لاک پاک کن
  • دستمال کاغذی
  • گلیسیرین
  • مواد شوینده ملایم
  • آب
  • اسفنج
  • پارچه تمیز

اگر لکه تازه است، دستمال کاغذی را روی لکه بگذارید، تا آنجا که ممکن است رنگ را جذب کند. دستمال‌ها را روی فرش نمالید، فقط آن‌ها را به آرامی روی لکه قرار دهید. مقداری گلیسیرین را روی دستمال بریزید و به آرامی روی لکه بکشید. حالا مقداری لاک پاک کن روی دستمال ریخته و روی لکه رنگ بکشید و در نهایت برای تمیز کردن فرش مقداری شوینده ملایم را با آب صابون و اسفنج روی ناحیه لک شده بکشید تا فرش تمیز شود.

اگر لک رنگ خشک شده بود می‌توانید از یک سمباده نرم (دانه ریز) برای پاک کردن رنگ استفاده کنید و در نهایت با استون یا پاک کننده لاک ناخن باقی رنگ را پاک کنید. در نهایت مانند لکه تازه، آن را با آب و صابون (شوینده ملایم) و اسفنج تمیز کنید.

 

 از بین بردن لکه رنگ لاتکس

لاتکس یک رنگ پایه آب است که به راحتی پاک می‌شوند. معمولا آب صابون (شونده ملایم) برای پاک کردن رنگ لاتکس کافی است. همانطور که در بالا گفته شد، دستمال کاغذی تمیز را روی رنگ قرار دهید تا از پخش شدن آن جلوگیری کند. اسفنج را در آب صابون خیس کنید و لکه را به آرامی پاک کنید. و در نهایت فرش را با یک دستمال تمیز خشک کنید. 

اگر رنگ خشک شده است، از کاغذ سنباده برای پاک کردن هرچه بیشتر رنگ استفاده کنید، مراحل زیر را دنبال کنید تا از شر لکه‌های روی فرش خلاص شوید. لاتکس، اکریلیک و همه رنگ‌های پایه آب را نیز می‌توان با مخلوط آب و سرکه از بین برد. فقط یک پارچه را به سرکه آغشته کنید و به آرامی روی رنگ بکشید تا پاک شود. پس از پاک کردن لکه‌ها، فرش را با آب صابون بشویید.

 

پاک کردن لکه رنگ روغنی

پاک کردن لکه‌های رنگ روغنی در صورتی که تازه باشد معمولا موفقیت آمیز است، اما اگر رنگ روغنی خشک شده باشد امکان پاک کردن آن در خانه تقریبا غیر ممکن است و باید پاک کردن آن نیاز به یک متخصص خواهید داشت. اگر رنگ هنوز تازه است می‌توانید از حلال رنگ (تینر) برای از بین بردن لکه استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که این کار را با دقت و ظرافت زیاد انجام دهید تا به فرش آسیبی وارد نشود.

  • پارچه سفید توری
  • مواد شوینده ملایم
  • آب
  • اسفنج
  • پارچه خشک

آب را با مواد شوینده (آب صابون) مخلوط کنید و یک اسفنج را در آن خیس کنید. مقدار کمی حلال را روی اسفنج دیگری بریزید و رنگ را برای چند ثانیه با حلال آغشته کنید. بلافاصله با آب صابون محل را بشویید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، از مالیدن خودداری کنید.همانطور که در بالا ذکر شد، بیرون آوردن رنگ خشک روغن از فرش تقریبا غیرممکن است و باید با مشاور قالیشویی تماس حاصل کنید. 

 

نکات نهایی برای از بین بردن لکه رنگ

صرف نظر از ماهیت رنگ، اگر روش‌های بالا را امتحان کردید و جواب نگرفتید حتما از قالیشویی کمک بگیرید. قبل از تلاش برای از بین بردن لکه با هر یک از روش‌های بالا، روش را در گوشه ای از فرش که در چشم نیست و کمتر دیده می‌شود امتحان کنید و در صورتی که مشکلی بروز نکرد آن را در نقطه مدنظرتان تست کنید. در برخی موارد، پاک کردن لکه می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به ماندن خود لکه به فرش شما بزند! همچنین راه‌حل‌های فوق تنها برای قطره‌های کوچک در نظر گرفته شده است و در صورتی که قوطی رنگ بر روی فرش ریخت این روش‌ها را امتحان نکنید! همچنین اگر فرش گرانقیمت دارید، این کار را به افراد متخصص بسپارید.

 

منبع: bobvila

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.