روش‌های کاربردی برای طراحی دکور خانه کوچک

روش‌های کاربردی برای طراحی دکور خانه کوچک

طراحی دکور یک خانه کوچک معمولا کار سختی به نظر می‌رسد. زمانی که فضای خانه کوچک است، ما می‌خواهیم هم از فضایی که داریم نهایت استفاده را ببریم، و هم نمی‌خواهیم محیط اطرافمان بیش از حد شلوغ و تنگ به نظر برسد. خوشبختانه با چند روش ساده، می‌توانیم هم دکور خانه را به شکلی مینیمال، زیبا و شیک طراحی کنیم، هم احساس آشفتگی و بهم ریختگی نداشته باشیم. در مقاله امروز قصد داریم شما را با روش‌های طراحی دکور خانه کوچک آشنا کنیم. با ما همراه باشید!

 

کف خانه باید خلوت باشد

دکور خانه کوچک

درست است که ما باید لوزام ضروری خود را خانه قرار بدهیم، اما اگر کف زمین خانه آنقدر شلوغ باشد که نتوانیم در آن راه برویم، نمی‌توانیم از این لوازم ضروری استفاده کنیم! برای این کف زمین بیش از حد شلوغ نشود، می‌توانید روی دیوار چند قفسه نصب کنید، یا در کنار تخت یا مبل خود یک میز کوچک قرار بدهید و لوازم مورد نیاز خود را روی آن قرار بدهید. علاوه بر این، بهتر است که به جای آباژورهای ایستاده، از لامپ‌های دیواری استفاده کنید.

 

تا جایی که می‎توانید از لوازم تا شو استفاده کنید

دکور خانه کوچک

همه ما در خانه خود به یک میز کار و یک میز نهارخوری نیاز داریم. اما آیا 24 ساعت در روز از این لوازم استفاده می‌کنیم؟ برای اینکه بتوانید فضای بیشتری در خانه خود در اختیار داشته باشد، بهتر است تا جایی که می‌توانید از لوازم تاشو استفاده کنید. به این ترتیب، زمانی که به این لوازم نیازی ندارید، می‌توانید آن‌ها را جمع کنید و فضایی را بی‌جهت اشغال نکنید. به عنوان مثال، می‌توانید یک کتابخانه دیواری درب‌دار انتخاب کنید که درب آن به عنوان میز تحریر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

به نورپردازی خانه خوب توجه کنید

دکوراسیون خانه کوچک

خانه‌ها و فضاهای کوچک معمولا تعداد زیادی پنجره ندارند و به همین دلیل، گاهی اوقات تاریک و دلگیر به نظر می‌رسند. برای اینکه از این مسئله جلوگیری کنید، می‌توانید در هر اتاقی چند منبع نور قرار بدهید. مثلا یک لوستر زیبا (متناسب با ارتفاع سقف خانه)، یک لامپ دیوارکوب یا یک لامپ رومیزی می‌توانند در کنار هم روشنایی خانه کوچک شما را چند برابر کنند و بر زیبایی محیط آن بیافزایند.

 

هرگز قدرت آینه‌ها را دست کم نگیرید

دکوراسیون خانه کوچک

اگر در خانه کوچک خود پنجره‌های زیادی ندارید و دوست دارید که فضا روشنتر باشد، می‌توانید از آینه‌ها کمک بگیرید. آینه‌ها می‌توانند نور را در سر تا سر خانه منعکس کنند و به شکل قابل توجهی بر روشنایی آن بیافزایند. علاوه بر این، وجود چند آینه در خانه، باعث می‌شود که فضای آن بزرگتر از حالت عادی به نظر برسد.  شما می‌توانید روی یکی از دیوارهای خانه خود یک آینه بزرگ یا چند آینه کوچک در کنار هم قرار بدهید.

 

حتما برای خانه خود فرش مناسبی انتخاب کنید

دکوراسیون خانه کوچک

فرش خانه از آن دسته لوازمی است که اصلا نباید آن را نادیده بگیرید؛ به خصوص از لحاظ اندازه. یک فرش کوچک باعث می‌شود که فضای اتاق مورد نظر کوچکتر از حالت عادی به نظر برسد. به همین دلیل بهتر است اندازه فرش خود را به قدری بزرگ انتخاب کنید که تقریبا تمام وسایل اتاق بر روی آن قرار بگیرند؛ یا حتی کل فضای اتاق را دیوار به دیوار پر کند.

 

از رنگ‎های پررنگ و خیره‌کننده در دکور خانه استفاده کنید

دکوراسیون خانه کوچک

داشتن یک خانه کوچک به این معنا نیست که شما نمی‌توانید در دکور آن از رنگ‌های پررنگ و خیره‌کننده استفاده کنید. کافیست رنگ‌ها را متناسب با اندازه خانه خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، استفاده از یک رنگ تیره برای دیوار و سقف خانه باعث می‌شود که محیط خانه شما شبیه به داخل یک جعبه جواهرات به نظر برسد!

 

به یاد داشته باشید که دکور خانه کوچک باید انسجام داشته باشد

دکوراسیون خانه کوچک

اگر لوازم زیادی دارید و فضای خانه شما کوچک است، نگران نباشید. کافیست دکور خانه را طوری طراحی کنید که همه لوازم هماهنگ با هم به نظر برسند و به این ترتیب، فضای خانه شلوغ و بهم ریخته به نظر نرسد. سعی کنید از تعداد رنگ‌های محدودی در دکور خانه خود استفاده کنید؛ چه رنگ‌های تیره و چه رنگ‌های روشن و خنثی.

 

برای خانه خود لوازمی تهیه کنید که فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند

دکوراسیون خانه کوچک

برای اینکه بتوانید از فضایی که در اختیار دارید نهایت استفاده را ببرید، بهتر است لوازمی تهیه کنید که قابلیت ذخیره‌سازی لوازم دیگر را دارند. به عنوان مثال، تختخوابی که زیر آن چند کشو قرار دارد، یا پاف و نیمکت‌هایی که می‌توان داخل آنها وسیله قرار داد. به این ترتیب حتی می‌توانید پتو و بالشت‌های اضافی را نیز داخل این فضاها پنهان کنید تا اتاقتان خلوت به نظر برسد. علاوه بر این، شما می‌توانید به جای تختخواب جدا، از یک کاناپه تختخواب‌شو نیز استفاده کنید.

 

اجازه بدهید لوازم خانه نفس بکشند!

دکوراسیون خانه کوچک

یکی از بدترین کارهایی که باعث می‌شود فضای خانه شما کوچک و شلخته به نظر برسد، این است که تمام مبلمان و لوازم را خیلی نزدیک به هم قرار بدهید، یا آنها را خیلی نزدیک به دیوار بچسبانید! پس سعی کنید لوازم خانه را طوری قرار بدهید که تا حد ممکن از دیوار و از یکدیگر فاصله داشته باشند. علاوه بر این، تا جایی که می‌توانید از قرار دادن لوازم اضافی و بلااستفاده در محیط خانه خودداری کنید.

 

تعداد و اندازه لوازم خانه باید با هم تناسب داشته باشند

دکوراسیون خانه کوچک

داشتن یک خانه کوچک به این معنا نیست که شما باید حتما از لوازم کوچک استفاده کنید. کافیست تعداد لوازم کمتری انتخاب کنید تا از شلوغ شدن فضا جلوگیری کنید. به عنوان مثال، به جای چند مبل کوچک، از یک کاناپه بزرگ، و به جای چند تابلوی نقاشی کوچک، از 2 تابلوی نقاشی بزرگ استفاده کنید.

 

منبع: architecturaldigest

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.