راهنمای انتخاب فرش آشپزخانه

انتخاب فرش آشپزخانه

راهنمای انتخاب فرش آشپزخانه

فرش آشپزخانه یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که در هنگام انتخاب آن بسیار دقت کنید. یک فرش مناسب، هم فضای آشپزخانه شما را زیباتر می‌کند، و هم باعث می‌شود که کف آشپزخانه بر اثر رفت و آمد زیاد، آسیب نبیند. مهم نیست که کف آشپزخانه شما از جنس چوب باشد یا سرامیک یا سنگ، در هر حالت می‌توانید بر روی آن یک فرش زیبا بیاندازید تا از ایجاد سر و صدای اضافی در هنگام راه رفتن نیز جلوگیری کنید. در مقاله امروز قصد داریم شما را با نحوه انتخاب فرش آشپزخانه مناسب آشنا کنیم. با کافه نقاشی همراه باشید!

 

یک فرش متناسب با دکوراسیون فعلی آشپزخانه انتخاب کنید

انتخاب فرش آشپزخانه

آیا قصد دارید برای آشپزخانه خود یک فرش بزرگ انتخاب کنید کف آشپزخانه را به طور کامل بپوشاند؟ یا می‌خواهید یک فرش کوچک انتخاب کنید که تنها بر زیبایی فضای آشپزخانه بیافزاید؟ در هر صورت، بهتر است که رنگ و طرح فرش را متناسب با کف و لوازم فعلی آشپزخانه خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر رنگ‌هایی که آشپزخانه شما وجود دارند اکثرا روشن هستند (به خصوص رنگ کابینت‎ها)، بهتر است که یک فرش به رنگ خنثی انتخاب کنید. اگر کف آشپزخانه شما از جنس چوب است، می‌توانید میزان درخشندگی رنگ مورد نظر خود را با رنگ چوب کف آشپزخانه بسنجید. 

اگر رنگ‌هایی که آشپزخانه شما وجود دارند اکثرا خنثی هستند و دوست دارید محیط آشپزخانه کمی روشنتر به نظر برسد، می‌توانید یک فرش به رنگ روشن برای آن انتخاب کنید. شما می‌توانید این فرش را جلو سینک آشپزخانه یا زیر میز قرار بدهید و بدون هیچ زحمتی، در دکوراسیون خود تغییر محسوسی ایجاد کنید. به خصوص اگر کفپوش و فضای آشپزخانه شما کمی تیره باشد، می‌توانید با استفاده از یک فرش رنگی، جلوه زیبایی به محیط آشپزخانه خود بدهید.

اندازه فرش نیز باید متناسب با ابعاد آشپزخانه باشد. فرش آشپزخانه نه باید خیلی کوچک باشد که اصلا دیده نشود، نه خیلی بزرگ باشد که کل فضای آشپزخانه را بپوشاند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای پر کردن فضای باریک آشپزخانه، استفاده از یک رانر است. این کار باعث می‌شود که طول آشپزخانه شما کمی بیشتر از حالت عادی به نظر برسد. فقط یادتان باشد که بین کانتر یا کابینت آشپزخانه و فرش، باید حداکثر 15 سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد.

 

جنس فرش آشپزخانه را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید

بهترین مدل‌های فرش آشپزخانه از مواد مقاومی تهیه می‌شوند که به آسانی در مجاورت با آب و رطوبت خراب نمی‌شوند. علاوه بر این، فرش آشپزخانه باید بسیار نرم باشد تا اگر تصادفا ظرفی بر روی آن افتاد، صدمه نبیند و زمانی که برای مدت زیادی روی آن می‌ایستید، پاهایتان خسته نشوند.

اگر معمولا میزان رفت و آمد در آشپزخانه شما زیاد است، بهتر است که یک فرش تخت از جنس کتان (یا هر الیاف دیگری که نگهداری کردن از آن آسان است) انتخاب کنید. به این ترتیب، هر زمانی که فرش آشپزخانه کثیف بشود، می‌توانید به راحتی آن را با استفاده از ماشین لباسشویی تمیز کنید. اگر حیوان خانگی داشته باشید هم این مدل فرش برای شما گزینه خوبی است، چون به راحتی به وسیله دندان و پنجه حیوانات خراب نمی‌شود.

اگر کف آشپزخانه شما از جنس سرامیک است، می‌توانید از یک فرش پشمی یا مخملی ضخیم برای زیر میز استفاده کنید تا هم فضای آشپزخانه زیباتر بشود، هم در روزهای سرد پاهای شما گرم بمانند. علاوه بر اینها، یک فرش ضخیم تا حد زیادی سر و صدای ناشی از رفتن را کاهش می‌دهد و برای اینکه مدت زمان زیادی بر روی آن بایستید هم مناسب است.

 

سعی کنید فرشی را انتخاب کنید که تمیز کردن آن راحت باشد

انتخاب فرش آشپزخانه

فرش آشپزخانه معمولا خیلی سریع کثیف می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است فرشی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی آن را تمیز کنید. همانطور که در قسمت بالا نیز ذکر کردیم، در این حالت بهتر است که یک فرش تخت از جنس کتان (یا هر الیاف دیگری که نگهداری کردن از آن آسان است) انتخاب کنید. به این ترتیب، هر زمانی که فرش آشپزخانه کثیف بشود، می‌توانید به راحتی آن را داخل از ماشین لباسشویی بشویید. فرش‌هایی که از جنس الیاف طبیعی مثل بامبو و جوت و سیسال بافته می‌شوند نیز گزینه مناسبی هستند؛ چون هم شستن آن با دست و آب و صابون بسیار راحت است، هم میزان مقاومت بالایی دارند و بر اثر رفت و آمد زیاد، سریع خراب نمی‌شوند.

رفت و آمد زیاد در آشپزخانه باعث می‌شود که فرش شما خیلی زود لک بشود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، می‌توانید یک فرش از جنس پلی استر و پلی پروپیلن تهیه کنید که در برابر همه چیز (حتی مواد شوینده قوی) بسیار مقاوم‌اند و حتی ضد اشتعال هستند (که داشتن این قابلیت برای فرش آشپزخانه بسیار مهم است). تمیز کردن این مدل فرش‌ها بسیار آسان است، به همین دلیل هم در داخل خانه مورد استفاده قرار میگیرند، هم بیرون از خانه.

 

هنگام انتخاب فرش آشپزخانه نکات ایمنی را هم در نظر بگیرید

انتخاب فرش آشپزخانه

اگر کف آشپزخانه شما صاف و لیز است، حتما باید در هنگام انتخاب یک فرش برای آشپزخانه نکات ایمنی را هم در نظر داشته باشید. برای اینکه فرش آشپزخانه لیز نخورد، باید حتما در زیر آن از یک پد ضد لغزش استفاده کنید. اکثر فرشها یک لایه زیرین ضد لغزش دارند، ولی اگر فرش مورد نظر شما این لایه را نداشته باشد می‌توانید خودتان به راحتی یک پد ضد لغزش تهیه کنید و زیر آن قرار بدهید.

 

می‌توانید از یک زیرپایی طبی استفاده کنید تا پاهایتان خسته نشوند

انتخاب فرش آشپزخانه

اگر عادت دارید در طول روز مدت زمان زیادی را در آشپزخانه سرپا بایستید، بهتر است که زیرپایی طبی را هم بررسی کنید. درست است که یک فرش نرم و ضخیم می‌تواند تا حدی از خستگی پاها جلوپگیری کند، اما هیچ چیز جای یک زیرپایی طبی و ضد خستگی را نمی‌گیرد؛ به خصوص برای جلوی سینک یا اوپن آشپزخانه. این مدل زیرپایی عمولا از جنس مموری فوم یا مواد مشابه با آن ساخته می‌شود و هرچقدر که روی آن بایستید، بیشتر فرم پای شما را به خود می‎‌گیرد. در این حالت، دیگر با ایستادن زیاد، دچار زانو درد و کمر درد و درد کف پا نخواهید شد.

یادتان باشد که این مدل زیرپایی برای سلامتی شما بسیار مفید است، اما زیبایی فرش را ندارد. به همین دلیل بهتر است که از آن در نقاطی از آشپزخانه استفاده کنید که زیاد مرکز توجه نیستند؛ مثل زیر سینک یا زیر کانتر یا هر جایی که مدت زمان بیشتری روی آن می‌ایستید.

 

منبع: overstock

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.