نحوه انتخاب رنگ فرش

انتخاب رنگ فرش

نحوه انتخاب رنگ فرش

انتخاب یک فرش مناسب، می‌تواند یکی از سخت‌ترین مراحل تغییر دکوراسیون خانه باشد؛ چون گزینه‌های بسیار متنوعی پیش روی شما قرار دارند و ممکن است نتوانید به راحتی از بین آنها انتخاب کنید. علاوه بر این، برای انتخاب فرش باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید: سبک و استایل فرش، نوع الیاف سازنده فرش، طرح فرش، کیفیت فرش، و در نهایت، رنگ فرش. در مقاله امروز قصد داریم شما را با نحوه انتخاب یک فرش مناسب آشنا کنیم. با کافه نقاشی همراه باشید!

برای اکثر افراد، انتخاب رنگ فرش، دشوارترین مرحله است؛ چون تجسم کردن یک رنگ خاص در فضایی بزرگ، تنها با استفاده از یک نمونه کوچک کار بسیار سختی است. تغییر رنگ می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در نمای نهایی دکوراسیون محل مورد نظر شما داشته باشد، و حتی گاهی اوقات با اینکه خودتان تصمیم گرفته‌اید یک تغییر در دکوراسیون ایجاد کنید، این تغییر میتواند کمی برایتان ترسناک باشد. اگر مطمئن نیستید که باید برای تصمیم‌گیری در مورد رنگ فرش از کجا شروع کنید، نگران نباشید. در ادامه، در مورد این مرحله مهم برای شما توضیح می‌دهیم.

 

اول رنگ دکور کدام قسمت از خانه را انتخاب کنیم؟

آیا می‌دانید زمانی که قصد دارید دکوراسیون خانه خود را به طور کلی تغییر بدهید، در ابتدا باید رنگ کدام قسمت از خانه را انتخاب کنید؟ به طور کلی، بهتر است که برای فضاهای اصلی خانه مثل اتاق پذیرایی، اول از همه رنگ مبل را انتخاب کنید. دلیل این مسئله این است که برای انتخاب رنگ پارچه، نسبت به رنگ فرش یا رنگ دیوارها، با محدودیت‌های بیشتری مواجه هستید. در انتخاب رنگ فرش محدودیت خاصی نخواهید داشت. به همین دلیل می‌توانید رنگ و طرح فرش را در آخر انتخاب کنید.

این در حالی است که بسیاری از مدل‌های مبلمان خانه فقط در چهار یا پنج رنگ (حتی کمتر) تولید می‌شوند؛ مگر اینکه مبل مورد نظر شما به صورت سفارشی ساخته شود. به همین دلیل، اگر اول رنگ فرش یا دیوارها را انتخاب کنید، ممکن است نتوانید رنگ مبلی که برای ست کردن با رنگ قبلی در نظر دارید را به راحتی پیدا کنید. پس قانون کلی این است که در ابتدا، رنگ قسمتی از دکوراسیون را انتخاب کنید طیف رنگی محدودتری دارد و سپس رنگ بخش‌های دیگر را با آن ست کنید.

می‌توانید برای تغییر دکوراسیون دیگر اتاق‌های خانه نیز از همین استراتژی استفاده کنید. در این حالت، برای انتخاب رنگ تخت خواب خود گزینه‌های بسیار زیادی را در دسترس دارید؛ در نتیجه باید در ابتدا رنگ فرش اتاق خواب را انتخاب کنید و سپس تخت خواب خود را با آن ست کنید. علاوه بر این، رنگ ملحفه و روبالشتی و لحاف معمولا به راحتی قابل تغییر است و هزینه زیادی هم به دنبال ندارد. پس بهتر است که قبل از انتخاب رنگ تخت خواب، رنگ دیوار اتاق خواب خود را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ فرش

انتخاب یک رنگ خنثی برای فرش

از آنجایی که تعویض فرش به هزینه زیادی نیاز دارد، بهتر است که در انتخاب رنگ آن دقت کنید؛ مگر اینکه سرمایه کافی و صبر و حوصله لازم برای تعویض فرش مطابق با ترندهای هر سال را داشته باشید. به همین دلیل است که فرش‌هایی که رنگ آنها خنثی است، معمولا بیشترین میزان فروش را دارند. رنگ و طرح فرش در نمای نهایی دکوراسیون اتاق شما تاثیر زیادی دارد و علاوه بر این، رنگ‌های روشن در یک فضای بزرگ می‌توانند غالب باشند. شما می‌توانید از رنگ‌های پررنگ یا جیغ در سایر قسمت‌های کم هزینه دکوراسیون اتاق خود استفاده کنید. به عنوان مثال، رنگ دیوارها (که تعویض آن بسیار آسانتر و کم هزینه‌تر از فرش است)، کوسن‌های روی مبل، تخخواب و چیزهای کوچکتری مثل لامپ و تابلوهای هنری.

به یاد داشته باشید که رنگ خنثی به معنی یک رنگ خسته‌کننده و بی‌روح نیست. رنگ‌هایی مثل خاکستری گرم و رنگ بژ، در حال حاضر برای دکوراسیون و فرش خانه بسیار پرطرفدار هستند. اگر دوست ندارید که فرش اتاق‌تان خیلی ساده باشد، می‌توانید یک فرش با بافت خاص انتخاب کنید؛ به عنوان مثال، فرش‌هایی که حاشیه آنها طرح‌های زیبا و منحصر به فرد دارد، یا فرش‌هایی که الیاف آنها پستی و بلندی دارد.

انتخاب رنگ فرش

فرش‌هایی که الیاف برجسته دارند

بعضی از مدل‌های فرش که Berber معمولا نامیده می‌شوند، الیاف برجسته یا طرحدار دارند. این مدل فرش‌ها گزینه بسیار مناسبی برای افرادی هستند که فرش‌های خیلی ساده دوست ندارند. فرش‌های بربر معمولا دو توناژ رنگی از یک رنگ خنثی (مثل خاکستری یا کرم) را در خود دارند که یک توناژ روشن‌تر و یک توناژ تیره‌تر است؛ به این صورت که بخش‌های فرو رفته به یک رنگ، و بخش‌های برجسته به یک رنگ دیگر هستند.

فرش‌های مدل بربر علاوه بر شیک بودن، بسیار کاربردی هستند. مثلا گرد و خاک و پرز در لا به لای این برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها زیاد دیده نخواهد شد. پس اگر روی تمیز بودن فرش خود بسیار حساس هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک فرش بربر انتخاب کنید.

انتخاب رنگ فرش

انتخاب رنگ فرش متناسب با سبک زندگی

علاوه بر نکاتی که ذکر کردیم، سبک زندگی شما و نحوه استفاده از اتاقی که قرار است برای آن فرش انتخاب کنید نیز فاکتورهای مهمی هستند که باید در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، یک فرش به رنگ روشن، برای اتاق پذیرایی یک خانواده شلوغ که هم بچه دارند هم حیوان خانگی، و مادر و پدر همیشه سر کار هستند و فرصت زیادی برای تمیز کردن خانه ندارند، اصلا گزینه مناسبی نخواهد بود.

یادتان باشد که رنگ خیلی روشن یا رنگ خیلی تیزه، باعث می‌شود هرگونه گرد و غبار و کثیفی بیشتر بر روی فرش اتاق شما به چشم بیاید. (مثلا گرد و خاک معمولا بر روی یک فرش تیره بیشتر دیده می‌شوند، در حالی که یک فرش روشن، لکه‌ها را بیشتر نمایان می‌کند.) پس بهتر است که رنگ فرش خود را نه خیلی روشن و نه خیلی تیره انتخاب کنید.

 

نتیجه‌گیری

رنگ فرش می‌تواند دکوراسیون و نمای نهایی یک اتاق را به طور کلی تغییر بدهد، پس سعی کنید که رنگ آن را سر فرصت، با دقت، و هوشمندانه انتخاب کنید. اگر اهل دنبال کردن ترندها هستید، به یاد داشته باشید که ترندهای دکوراسیون منزل دائما تغییر می‌کنند. اگر قصد ندارید که هر چند سال یک بار فرش خود را عوض کنید، بهتر است مطمئن بشوید رنگی که امروز انتخاب می‌کنید، در سال‌های آینده شما را خسته نمی‌کند و همچنان دوستش خواهید داشت. زمانی که رنگ فرش را انتخاب کردید و کاملا از آن مطمئن شدید، می‌توانید برای دیدن نمونه‌های مختلف، به یک فروشگاه فرش مراجعه کنید.

 

منبع: thespruce

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.